Desenvolupament:
Durant aquesta sessió, s'aproximarà a l'alumnat als instruments típics de la festa de la Magdalena. Després d'una breu introducció per part del docent d'aquests instruments, realitzarem algunes sessions perquè els alumnes escolten aquests intruments, els vegen i es puguen familiaritzar amb ells, comparant-los amb uns altres que ja coneguen.A continuació, els posarem un vídeo perquè vegen com sona cada instrument i puguen convertir-se en músics.
En aquesta activitat repartirem als alumnes una fitxa amb el tabal o la dolçaina aleatòriament que hauran de pintar.
En aquesta activitat repartirem als alumnes una fitxa amb el tabal o la dolçaina aleatòriament que hauran de pintar.
Materials i/o recursos:
- Fitxa 16
- Fitxa 17
- Colors
- Tissores
- Ordinador
Activitat 2: Troba el tabal i la dolçaina
Desenvolupament:
En aquesta activitat es repartirà una fitxa a cada alumne en la que apareixeran molts instruments, entre els quals hauran de trobar i encerclar "el tabalet i la dolçaina". L'objectiu d'aquesta és veure si els han quedat clara la sessió anterior i saben reconèixer-los.
Aquesta activitat té dues variants, depenent del temps del que es dispose, es pot donar als alumnes l'opció de que després de trobar "el tabalet i la dolçaina", pinten la fitxa. Si per el contrari no hi ha temps, sols haurien de trobar i encerclar.
Materials i/o recursos:
- Fitxa 18
- Llàpis
- Colors
Activitat 3: Som cantants
Desenvolupament:
"Som cantants" està composada per quatre activitats internes que hem decidit mostrar ací com a fragmentades, tot i ser unes continuacions de les altres. A més, en aquesta petita introducció es dóna una orientació sobre el contingut de cada un dels subapartats de l'activitat
3.1- Ens aproximem a la cançó "Rotllo i canya": anàlisi del contingut de la cançó
3.2- Què escoltes?: tria de les opcions correctes front a buits en la lletra de la canço
3.3- Què sóc?: substitució d'imatges per paraules que s'escolten a la lletra de la cançó
3.4- Els fragments: treball grupal d'organitzar la lletra de la cançó que es troba dividida en fragments
3.5- Cantem: s'assaja el cant de la cançó amb tot el grup classe
Activitat 3.1: "Ens aproximem a la cançó "Rotllo i canya""
Durant aquesta sessió, s'aproximarà a l'alumnat a una cançó típica de Castelló durant la festa de la Magdalena. Es tracta d"introduir-la com a un primer contacte i poder aprofundir després en ella. Després d'una breu introducció per part del docent d'aquest tipus de tradició musical, es repartirà la lletra de la cançó de manera individual a cada alumne (Fitxa 19). Es demanarà que realitzen una primera lectura de manera individual i en silenci, subratllant aquelles paraules de les quals no coneguen el significat. Després, es llegirà de manera comuna entre tots. Començarà el o la mestra i anirà cedint el torn de lectura alternativament als alumnes. Una volta llegida, cada xiquet i xiqueta preguntarà aquelles paraules que havia subratllades com a desconegudes. Aquesta recerca de comprensió del llenguatge quedarà reflectida a la fitxa, la qual podran consultar en el moment que creguen oportú durant la resta de sessions dedicades a aprofundir sobre la lletra de la cançó.
Per acabar la sessió, es posarà per primera volta la cançó en música, per acostumar l'oïda al ritme i les particularitats d'aquesta cançó.
Materials i/o recursos:
- Fitxa 19
- Llapis i goma
- Equip de música
- CD
Activitat 3.2: "Què escoltes?"
Iniciarem la classe posant novament la cançó a l'aparell de música, que anirà sonant mentre el o la docent reparteix la Fitxa corresponent per a aquest dia (Fitxa nº 20). Una volta finalitzada l'audició i sent posseïdor cada alumne d'una fitxa de manera individual, s'explicarà a l'alumnat la tasca a fer i la manera a procedir (Part A), on hauran de triar la paraula que correspon amb l'audició d'entre les dues que es proposen. . Deixarem un temps raonable per tal de què els alumnes puguen llegir la fitxa i, acte seguit tornarem a posar l'audició. Repetirem aquest acte tres voltes.
Iniciarem la classe posant novament la cançó a l'aparell de música, que anirà sonant mentre el o la docent reparteix la Fitxa corresponent per a aquest dia (Fitxa nº 20). Una volta finalitzada l'audició i sent posseïdor cada alumne d'una fitxa de manera individual, s'explicarà a l'alumnat la tasca a fer i la manera a procedir (Part A), on hauran de triar la paraula que correspon amb l'audició d'entre les dues que es proposen. . Deixarem un temps raonable per tal de què els alumnes puguen llegir la fitxa i, acte seguit tornarem a posar l'audició. Repetirem aquest acte tres voltes.
Després de corregir l'activitat entre tots, ens endinsarem en la "Part B: Els antònims" de la mateixa fitxa. Introduirem el concepte d'antònim i després triarem aquells que hi han aparegut en la part anterior de la mateixa fitxa. Ho corregirem i finalitzarem la sessió escoltant novament la cançó “Rotllo i canya”.
Materials i/o recursos:
Materials i/o recursos:
- Fitxa 20
- Llapis i goma
- Equip de música
- CD
Activitat 3.3: "Què sóc?"
Repartirem la Fitxa nº 21 on s'eliminen algunes paraules que són substituïdes per dibuixos, sent els mateixos alumnes els qui han d'escriure la paraula adequada. Per a aquesta tasca es serviran tant de la representació del dibuix que hi ha, com de l'aprenentatge que ja han fet a les sessions anteriors i del que escolten, ja que també es faran tres audicions per a completar la fitxa.
Després de fer la correcció corresponent, tornarem a ficar la cançó al reproductor mentre els alumnes pinten els dibuixos de la fitxa.
Per últim, demanarem als xiquets i xiquetes que, tots alhora i amb l'acompanyament tant de la lletra escrita a la fitxa com de la reproducció del Cd, cantem la cançó.Materials i/o recursos:
- Fitxa 21
- Llapis i goma
- Equip de música
- CD
Activitat 3.4: "Els fragments"
Demanarem als alumnes que formen cinc grups (quatre grups de cinc persones i un grup de quatre) i que cada un d'ells trie un representant, un apuntador, un director d'orquestra i un organitzador (o dos en funció del nombre de membres)
Demanarem als alumnes que formen cinc grups (quatre grups de cinc persones i un grup de quatre) i que cada un d'ells trie un representant, un apuntador, un director d'orquestra i un organitzador (o dos en funció del nombre de membres)
A mesura que vagen sorgint les tasques a fer de cada rol, el mestre o mestra les anirà explicant.
Demanarem al representant que s'aproxime a la taula del o la mestra i prenga la fulla d'acta (Fitxa nº 22)
Sentats per grups, el representant donarà la fulla d'acta a l'apuntador, que serà l'encarregat d'escriure l'assignació de rols que prèviament havien votat. A més, serà l'encarregat d'escriure si ha sorgit algun problema al llarg de la sessió i com ho han solucionat.
Després, el representant tornarà a la taula del o la mestra per a agafar una targeta on hi haurà un fragment de la cançó "Rotllo i canya" i la portarà al seu grup. L'observaran i la llegiran entre tots, ajudant-se els uns als altres en les dificultats que puguen tindre.
Una volta ja s'ha treballat per grups, posarem la cançó al reproductor i demanarem a l'organitzador/organitzadors, que prenguen cura per identificar quin és el fragment que se'ls ha assignat.
Després, cada grup eixirà al davant per torns assignats per el o la docent i, al ritme que done el director d'orquestra, cantaran el seu fragment.
Feta la roda de tots els grups, tornarem a possar la cançó i els organitzadors deuran identificar en quina posició està el seu grup amb la intenció d'ordenar tota la cançó (davant i darrere de qui va el seu fragment).
Per últim, tots els grups ixiran al davant i s'ordenaran segons indicacions dels seus organitzadors. Una volta ordenats, el representant de cada grup aixecarà la targeta amb el fragment assignat i després de què el director d'orquestra done l'entrada, cantaran un grup darrere l'altre els fragments, aconseguint la cançó completa entre tots.
Materials i/o recursos:
- Fitxa 22
- Llapis i goma
- Equip de música
- CD
Una volta ja està treballada la cançó en les diferents sessions anteriors, l'alumnat ja coneixerà la lletra de la cançó i estarà capacitat per a cantar-la sense el suport de la lletra escrita. Per tant, es tractarà d'anar assajant la cançó per tal de perfeccionar-la en vistes al dia en què es realitzarà l'actuació amb els familiars com a públic.